8. detsembril 2022. aastal avaldas Euroopa Komisjon oma ettepaneku käibemaksu digitaalse ajastu (ViDA) reformideks, et muuta Euroopa Liidu (EL) käibemaksusüsteemi vastavalt digitaliseerimise väljakutsetele.
ViDA algatus tuleneb komisjoni õiglase ja lihtsa maksustamise tegevuskavast, mis avaldati 15. juulil 2020. See on kooskõlas ka komisjoni 2018. aastal esitatud ettepanekuga liikmesriikide vahelise kaubanduse käibemaksu lõpliku süsteemi kohta, mis on endiselt arutlusel nõukogus ja võib tugevdada nii praegust kui ka lõplikku käibemaksusüsteemi.
Ettepanekud, mille eesmärk on vähendada ELis käibemaksu puudujääki (mis oli 2020. aastal vastavalt viimastele käibemaksu puudujäägi andmetele 93 miljardit eurot) ja muuta käibemaksusüsteem ettevõtete jaoks tõhusamaks, põhinevad kolmel sambal:
- Ühise standardiseeritud digitaalse aruandluse (DRR) ja e-arvete kehtestamine liikmesriikidevahelistes tehingutes.
- Platvormimajanduse väljakutsetele lühiajaliste majutusteenuste ja reisijateveo valdkonnas vastamine, täpsustades olemasolevaid eeskirju ja tugevdades platvormide rolli käibemaksu kogumisel.
- Registreerimiskohustuste vähendamine ELis One Stop Shop’i (OSS) ulatuse laiendamise ja vastupidise käibemaksu kohaldamise laiendamise kaudu äritehingute puhul.
Ettepanekud, mis jõustuvad aastatel 2024–2028, on järgmiselt kirjeldatud:
A. E-arveldamine
Alates jaanuarist 2024
- Liikmesriigid võivad kehtestada e-arveldamise kohustused ilma senise maksuhaldurite eelneva kohustusliku lubata, mis on praegu enamikus liikmesriikides nõutud.
- E-arved võivad vastata Euroopa standardile EN 16931, mis on praegu oluline B2G-tehingute jaoks vastavalt direktiivi 2014/55/EL nõuetele.
- E-arvete väljastamine ei sõltu nende vastuvõtmisest saajalt ja kokkuvõtete arveid väljastada ei saa.
Alates jaanuarist 2028
- E-arveldamine saab olema arvete väljastamise vaikimisi süsteem. Liikmesriigid võivad siiski aktsepteerida paberväljaandeid või muid vorminguid; siiski on liikmesriikidevaheliste kaupade ja teenuste puhul e-arveldamine kohustuslik.
ViDAga seoses on Rahandusministeeriumi välja tulnud uue eelnõuga, mis standardiseerib ja lihtsustab raamatupidamisseaduse §-s 7 sätestatud nõudeid masintöödeldavate algdokumentide ehk e-arvetele, eriti e-arvete ringluse ja vormistamise osas. Kuigi avalikule sektorile e-arvete esitamine on Eestis olnud kohustuslik alates 2019. aastast, on erasektoris e-arvete laiem kasutuselevõtt pigem olnud piiratud. Käesoleva seaduseelnõu väljatöötamisega soovitakse eemaldada erasektoris e-arvete kasutuselevõtu takistused ja soodustada ühtse e-arvete Euroopa standardi rakendamist. Selleks eelnõuga:
- kaotatakse senine e-arvete topeltstandard;
- kaotatakse kohustus esitada avaliku sektori üksustele igal juhul üksnes e-arveid;
- sätestatakse end äriregistris e-arve vastuvõtjana registreerinud raamatupidamiskohustuslastele (sh kõik avaliku sektori üksused) õigus nõuda müüjalt e-arve esitamist.
Uuringud on näidanud, et muudatuste eeldatav mõju on üldiselt positiivne majandusele, keskkonnale ja halduskorraldusele. Muudatused võivad kaasa tuua efektiivsuse ja tööviljakuse tõusu ning vähendada paberimahukust. Lisaks võimaldavad muudatused ettevõtetel kohandada oma teenuseid vastavalt klientide vajadustele ja hinnatundlikkusele.
Kokkuvõttes võib öelda, et muudatuste mõju on eeldatavasti positiivne ning suunatud halduskoormuse vähendamisele, säilitades samal ajal võimaluse paindlikuks kohandamiseks vastavalt ettevõtete vajadustele.
Kogu ViDA ettepanekust kirjutame juba pikemalt järgmistes postitustes (mida toob kaasa Eesti äriühingutele ja milliseid uusi kohustusi peavad ka raamatupidajad hakkama täitma).